onsdag 3 maj 2017

På plats igen

Den 15 april, på påskafton var det dags att åka tillbaka till båten igen. Birgitta och Per var med, nästan med samma plan....Vi upptäckte kvällen innan att Uno och jag åkte med TUI kl7.00 och B och P med Ving kl 7.45. Tät trafik från Landvetter. Så härligt med sol och sommar igen. Hemma var det hagel och snöslask när vi åkte. Innan vi for iväg hann vi träffa de flesta i " la familia" och nu stannar vi här hela maj.
På två dagar bunkrade vi och gjorde klart båten för segling. Första etappen gick till södra sidan av ön och ankring ett par dagar. Vi badade och rodde in till land för promenader. Vinden vilade sig så det blev motorgång mot Teneriffa några timmar. Delfiner och valar var på sitt bästa humör och sällskapade oss och till slut kom vinden och vi kunde fortsätta att segla till La Gomera. En hisnande vandring till en glasbyggnad som hängde högt över byn och havet kryddade vistelsen lite extra. När det var dags att lämna ön igen var vinden med oss och vi gick över till Las Galletas, ett favoritställe där vi badade med återseendets glädje på den lilla stranden med baren. Birgitta och Per flög hem och Uno och jag seglade hemåt mot Las Palmas. Vinden var med hela tiden, till och med medvind och medström utmed östra kusten. Kompressionsvinden vid flygplatsen gav oss en extra körare så vi fick vackert reva.
Innan vi åkte hann vi träffa en stor del av alla dom vi längtar efter när vi är här.
Lånedingen var käck att ha på ankringen.
Ett par av valarna som lojt pustade och simmade bredvid oss
En glad delfin som hoppade högt och showade för oss.
Det var brant uppför - och varmt!
Hisnande utsikt när vi väl kommit upp.

Medvind, nu går det undan till slut var vi tvungna att reva lite.

Nu är vi på plats igen i marinan och vardagen rullar på med bad, lite vandring och båtfix som behöver göras innan vi åker hem för sommaren.